Middle East Institute @ New Delhi

COMMENTARY

No.238 Thursday, 30, October 2014

Bahrain Rattled by UK Court’s Opening of Door
to Investigation of Torture Allegations

James M. Dorsey

Nanyang Technological University, Singapore

failed effort by a public relations company representing Bahrain and a UK law firm
acting on behalf of Prince Nasser bin Hamad al-Khalifa, the commander of Bahrain's

Royal Guard and head of its National Olympic Committee, to micromanage media
coverage of this month’s lifting of the prince’s immunity by a British court reflects mounting
unease in the island state and international sporting associations. The court decision opens the
door to a British police investigation into whether or not Prince Nasser was involved in the
torture of political detainees that could include three former players for the Bahraini national
soccer team.

The five-day long effort by UK-based Bell-Yard Communications Ltd and London law firm
Schillings was aimed at forcing this writer as well as The Huffington Post to adopt Bahrain’s
narrow and partial interpretation of the court decision. That interpretation involved an inaccurate
assertion that no investigation into whether or not Prince Nasser had been involved in torture of
detainees could emerge from the court decision, that immunity had not been part of the grounds
on which the Crown Prosecution Service (CPS) had initially refused to investigate, and that
soccer players had nothing to do with the investigation.

The lawyers and PR representatives appeared particularly concerned about the assertion that the
investigation could involve soccer players presumably because of the implications that could
have for Prince Nasser’s Olympic status as well as that of a relative of his, Sheikh Salman Bin
Ebrahim Al Khalifa, the president of the Asian Football Confederation (AFC), and according to
the state-run Bahrain News Agency, the prince's number two at the Bahrain Olympic Committee
and the island state’s Supreme Council for Youth and Sport.

Middle East Institute @ New Delhi, www.mei.org.in




COMMENTARY-238/DORSEY

The UK High Court lifted Prince Nasser’s immunity in a case initiated by several Bahrainis who
alleged that they were tortured in the aftermath of a popular uprising in Bahrain in 2011 that was
brutally squashed by Saudi-backed security forces. The Bahrainis went to court after the CPS
had refused to issue an arrest warrant for the prince on the grounds that his status in Bahrain
granted him immunity in the UK. The prosecution said further that evidence submitted had been
insufficient to justify an investigation. Because Prince Nasser was not a party to the proceedings,
he had no opportunity to respond to the allegations in court.

The lawyers and PR representatives sought to have removed any reference in this writer’s article
to a potential investigation or that immunity had played a role in the CPS’s thinking despite the
fact that the prosecution in a statement to the court agreed to the lifting of Prince Nasser’s
immunity in expectation that the Bahraini plaintiffs would submit further evidence. Lawyers for
the plaintiffs said after the court hearing that the ruling opened the door to an investigation and
that they would be providing additional evidence.

This writer corrected after publication a factual error in the original story. The story originally
reported that an investigation had been opened rather than that the court ruling opened the door
to an enquiry.

Nonetheless, in attempting to prevent fair and honest reporting, the lawyers and PR agents
contradicted themselves. The attempt to force deletions that would have substantially altered the
core of the story occurred despite the fact that Bell’s Melanie Riley had provided to this writer
the statement of the prosecution to the court.

The prosecution said in the statement that “in the light of the Claimant’s intention to submit
further evidence to the police (who are responsible for investigating the allegations), the Crown
Prosecution Service has agreed to state to the police its view that immunity should not be a bar to
any such investigation on the evidence currently available.”

Bahraini concern that the possible fallout of the court decision could affect not only Prince
Nasser but also Sheikh Salman was evident in an email from Ms. Riley assertion that “there is no
relevance to the AFC of yesterday’s proceedings.”

Sheikh Salman, according to information submitted to the prosecution, headed a committee
established in 2011 by a decree by Prince Nasser to take measures against those guilty of
insulting Bahrain and its leadership. Prince Nasser formed the committee after an earlier royal
decree had declared a state of emergency. The royal decree allowed the Bahrain military to
crackdown on the protests and establish military courts, according to the information provided to
the prosecutor.

Middle East Institute @ New Delhi, www.mei.org.in



COMMENTARY-238/DORSEY

Sheikh Salman, a former soccer player who also serves as head of the Bahrain Football
Association, is running next year in AFC presidential elections, which if he wins would give him
an automatic seat on the executive committee of world soccer body FIFA.

The prosecutor was further furnished with a publicly available video clip in which Prince Nasser
called for the punishment on television of those including athletes who participated in anti-
government demonstrations. More than 150 athletes and sports officials, including the three
national soccer players, were arrested or dismissed from their jobs at the time. Many have since
been reinstated.

The failed Bahraini effort to micromanage reporting of Prince Nasser’s case, involving
insinuations that this writer’s report was defamatory and demands that their unsolicited
correspondence to a US publisher not be reported on, reflects greater sensitivity to image and
reputation of Gulf states that also include the United Arab Emirates and Qatar, who stand
accused of violations of human and labour rights. All three states have been put to varying
degrees under the magnifying glass because of their hosting of major events, including the 2022
World Cup, the 2020 World Expo, Formula-1 races and ambitions to host similar events like the
Olympic Games as well as their association with prominent educational and cultural institutions
such as New York University and the Guggenheim Museum.

The various states have used different strategies to counter allegations of violations of human
and labour rights. While Qatar has by and large engaged with its critics, Bahrain and the UAE
have sought to prevent negative reporting by barring critical journalists and academics from
entering their country.

Qatar, despite its engagement with human rights groups and trade unions, has not been immune
to such tactics. Saleem Ali, a former visiting fellow at the Qatar-funded Brookings Doha Center,
told The New York Times that he was advised during his job interview that he could not take
positions critical of the Qatari government. At the same time, Qatar has sought to win hearts and
minds in the United States with the establishment of Al Jazeera America, part of its global
television network, and the expansion in the US of its belN sports television franchise.

Qatar’s strategy backfired when Britain’s Channel Four disclosed that the Gulf state had hired
Portland Communications founded by Tony Allen, a former adviser to Tony Blair when he was
prime minister, to create a soccer blog that wrongly claimed to be “truly independent” and
represent “a random bunch of football fans, determined to spark debate,” but in fact served to
attack its detractors.

For its part, the UAE has spent lavishly on public relations engaging, according to The Intercept,
a US firm to demonize Qatar because of its support for the Muslim Brotherhood and other
Islamist groups. The UAE is also suspected of supporting a network of Norway and France-

Middle East Institute @ New Delhi, www.mei.org.in



COMMENTARY-238/DORSEY

based human rights groups that sought to project the Emirates as a champion of human rights
despite crackdowns that have involved political trials denounced by international human rights
groups and derided Qatar’s record.

Disclosing the UAE’s efforts to shape reporting in the US media, The Intercept noted that “the
point here is not that Qatar is innocent of supporting extremists... The point is that this
coordinated media attack on Qatar — using highly paid former U.S. officials and their media
allies — is simply a weapon used by the Emirates, Israel, the Saudis and others to advance their
agendas.”

Note: This article was originally published in the blog, The Turbulent World of Middle East
Soccer and has been reproduced with the author’s permission. Web link:
http://mideastsoccer.blogspot.in/2014/10/bahrain-rattled-by-uk-courts-opening-of.html

James M. Dorsey is a Senior Fellow at the S. Rajaratnam School of International Studies as
Nanyang Technological University in Singapore, co-director of the Institute of Fan Culture
of the University of Wirzburg, and the author of the blog, The Turbulent World of Middle
East Soccer. Email: jmdorsey@questfze.com

As part of its editorial policy, the MEI@ND standardizes spelling and date formats
to make the text uniformly accessible and stylistically consistent. The views
expressed here are those of the author and do not necessarily reflect the

views/positions of the MEI@ND. Editor, MEIQND: P R Kumaraswamy

Middle East Institute @ New Delhi, www.mei.org.in


http://mideastsoccer.blogspot.in/2014/10/bahrain-rattled-by-uk-courts-opening-of.html
jmdorsey@questfze.com

